måndag 8 augusti 2011

Sy nytt av gammalt - Funderingar

Jag ser på era sökningar att det finns ett intresse för det här med att sy nytt av gammalt.
Frågan är bara vad det är ni söker efter, vad ni önskar finna när ni söker efter just det?

Är det att sy om kläder till lite nytt och roligt, piffa till och förändra?
Sy små kläder, barnkläder, av vuxenkläder?
Sy nya kläder av gammalt eller annat tyg? Tex en snurrkjol av en bordsduk, sommarklänningar av gamla lakan, lapptäcken av stuvbitar eller hur tänker ni?

När jag syr letar jag alltid efter billiga tyger, det kan man hitta på reor i tygaffärer eller på loppis. Det finns
faktiskt även nya tyger på loppis om man har lite tur. Det kan vara ett retrotyg från 50-talet fast oanvänt på rulle, då är det lite extra kul.. men det finns mycket tyg i form av lakan och andra kläder med..

Däremot har jag själv inte riktigt fattat trenden att sy klänningar och dyl av just gamla lakan, det är trots allt
lika mycket arbete och jag tycker det lätt spricker i sömmarna när tygen är tunna och tvättade många gånger?
Men fina mönster finns det och bra priser med..

När jag syr om kläder, eller syr helt nytt, använder jag alltid mönster. Det är lättare att lägga ut mönster på kläder man vill sy om för att veta vart man ska klippa. Mönstren däremot ritar jag oftast själv, en rulle mönsterpapper är väldigt bra att ha.
Man kan rita många mönster efter kläder man redan har, gillar, och vet att de passar bra.
Finns det intresse hos er av mönster? Jag har ju en del och det växer hela tiden allt eftersom man syr.. mest har jag barnmönster nu upp till 4 års ålder.. sen har jag sedan skoltiden alla grundmallar för kvinnor, kjol, liv, ärm osv..
Det jag inte sytt särskilt mycket är herrkläder.. har liksom inte blivit aktuellt, men min man är sugen på speciella arbetskläder så vi får se när jag ska testa på det..

Så.. när ni tittar in och letar efter just sy nytt av gammalt.. skriv gärna en kommentar här så jag vet vad ni letade efter!
Kanske kan jag hjälpa till med nåt.. =)

Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar